Jak zapewnić skuteczną ochronę słuchu pracowników?

W wielu zakładach pracy podczas produkcji generowany jest hałas. Pracownicy powinni być zabezpieczeni tak, aby ich zdrowie nie ulegało pogorszeniu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy pracodawca chce utrzymać stały zespół pracowników przez dłuższy czas. Konieczna staje się ochrona słuchu, która może być realizowana w różny sposób.

Problemy z hałasem w miejscu pracy są znane w wielu branżach. Często pracownicy przyzwyczajają się do niekorzystnych warunków i z czasem nie przywiązują do nich należytej uwagi. Zapewnienie środków ochrony słuchu jest jednak obowiązkiem każdego pracodawcy w Polsce, jeśli hałas wynosi przynajmniej 80 decybeli. W przypadku, gdy wartość ta przekracza 85 decybeli, ochrona słuchu jest obligatoryjna zarówno dla pracownika, jak i przedsiębiorcy.

Podstawowe środki ochrony słuchu

Najprostszą metodą zapewniającą ochronę narządu słuchu jest noszenie wkładek przeciwhałasowych. Są bardzo poręczne, małe i lekkie, można je schować w torbie lub nawet w kieszeni spodni. Wkładki muszą być w prawidłowy sposób wkładane do ucha, za pomocą suchych i czystych rąk. Poza tym nie wymagają żadnych specjalnych umiejętności. Wkładki przeciwhałasowe są bardzo tanie, ale ochrona słuchu zapewniana w ten sposób nie jest na najwyższym poziomie. W wielu przypadkach lepszym rozwiązaniem jest stosowanie nauszników przeciwhałasowych. Chronią one uszy w dużo lepszym stopniu, a także zabezpieczają przed innymi niekorzystnymi czynnikami występującymi w miejscu pracy. Więcej informacji znajdziesz na Geers.pl.

Podwójne zabezpieczenie przed hałasem

Wysoki poziom hałasu w zakładzie pracy może również powodować, że konieczne stanie się stosowanie kilku środków przeciwhałasowych. Często ochrona słuchu może być zrealizowana w pełni tylko po wykorzystaniu podwójnego zabezpieczenia. Trzeba wtedy stosować zarówno wkładki, jak i nauszniki przeciwhałasowe. Konieczne może być też dodatkowe wyposażenie, takie jak okulary ochronne lub specjalny kaptur. Dlatego w każdym przypadku należy upewnić się, że ochrona słuchu jest skuteczna, a pracownicy nie muszą mieć dodatkowego zabezpieczenia.

Niekorzystne konsekwencje zdrowotne

Należy zauważyć, za hałas w zakresie od 75 do 85 decybeli powoduje zmniejszenie wydajności pracy i może skutkować problemami ze słyszeniem. Natomiast hałas powyżej 85 decybeli powoduje bardzo poważne i złożone konsekwencje zdrowotne. Dlatego ochrona słuchu dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w takich warunkach jest obligatoryjna. Jeśli środki ochrony nie zostaną zastosowane, może to prowadzić do pojawienia się bóli głowy, nerwicy, a nawet do problemów ze wzrokiem. Z tego względu ochrona słuchu w miejscu pracy jest stosowana powszechnie w Polsce i na całym świecie.